Tirsdag, August 23, 2011

- Fullriggeren "Lancing" - Interessenter søkes

- publisert av


../innovaeditor/assets/produkter/lancing.jpg

Vi har mottatt forespørsel vedr. bygging av den fantastiske firemastede fullriggeren "Lancing". Forepørselen gjelder slik den så ut under norsk flagg og i Melsom & Melsoms eie (Larvik).

Vi er imidlertid avhengig av bestillinger av minimum 10 stk modeller før en evt. bygging kan realiseres.

Størrelse og pris er enda ikke fastsatt, men det kan antydes en størrelse på 80-100 cm og en pris i området som Oslo klassen. DVS. rundt kr. 6500,-

Forespørselen gjelder også modell med opprullede/uten seil.

Vi søker i første omgang interessenter. Dersom du melder deg, vil du bli kontaktet hvis det viser seg at interessen er tilstrekkelg.

Du kan melde din interesse ved å kommentere nedenfor eller sende en epost til esben@miniatyrskip.no.

Hvis du er på utkikk etter en modell av en annen båt ta gjerne kontakt eller legg igjen en kommentar i gjesteboka.


Generell info om Lancing.


Skipsførere:
A. Raastad 1893-95
S. B. Johnsen 1901-03
N. B. Melsom 1903-12, 1913-14
O. Olafsen 1912-13, 1914-18 (+)
N. Mathiasen 1918-19
P. Th. Pedersen 1919-22
A. Larsen 1922-23
P. Hansen 1924-24,

Historikk:



1865 Bygget som maskindrevet skip PERIERE. Sjøsatt 4/11-1865 ved Robert Napier & Sons, Glasgow, for Compagnie Générale Transatlantique, Le Havre.

1881 Tok fyr på havnen i La Goulette nær Tunis og måtte senkes med en torpedo for å slukke brannen.

1887 Strandet på kysten ved St Nazaire og ble påført store skrogskader. Solgt til A. E. Kinnear & Co., London, som reddet skipet.

1888 Restaurert og bygget som firemastet fullrigger ved Blyth Dry Dock Co., Blyth, for A. E. Kinnear & Co., London. Omdøpt til LANCING.

1890 Seilte distansen fra New York til Melbourne med en gjennomsnitts fart av 18 knop i 72 timer. Loggen viste opptil 22 knop.

1893 Solgt til Johan Bryde og partnere, Sandefjord, Norway. under kaptein A. Raastad. Registrert i Sandefjord. Skipet var taksert til 260.000 inkl. hjelpekjel.

1896 Solgt til Frank Ross & Co., London.

1901 Solgt i juli til A/S Lancing (J. Johanson & Co.), Kristiania, for £ 6300. Seilte Newcastle, NSW 15/4 for San Francisco. Turen tok 59 døgn.

1911 Seiler fra Montevideo til New Caledonia på rekordtid 44 dager.

1908 Seilte fra Langesund 1/3-1908 til Melbourne, Australia med tømmer. Brukte 75 døgn på turen

1914 Kaptein O. Olufsen tar over kommandoen fr 31/10-1914.

1916 Seilte distansen Ambrose Lighthouse til Muckle Flugga på 12 døgn og 21 timer.

1918 Seilte fra Santos til Melbourne på 47½ døgn. 16 sept. overtar kaptein M. Mathiassen kommandoen. 18. november blir skuta solgt til A/S Lancing (Magnus E. Melsom), Larvik.

1919 Fra 15. januar til 30. august 1922 under kaptein P. Th. Pedersens kommando.

1920 Solgt til A/S Lancing (Melsom & Melsom), Larvik 27. mars 1920.

1921 Gikk i opplag i september til juni 1922

1923 I fra 30. august til 16. november 1924 seiler hun under kommando av kaptein A. Larsen. Går igjen i opplag 16. november.

1924 Bryter opplag 24. mars. Under Kaptein P. Hansen frem til 6. desember, hvoretter hun blir tauet fra Ardrossan til Genoa.

1925 Hugget av Frassinetti, Genoa.
 



  Ønskeliste



KOMMENTARER


[ publisert av Terje Schsu, 22.05.13 10:54 ]


Min bestefars,s fetter var Kaptein Nils Bull Melsom

reply


[ publisert av Øystein Svensen, 31.08.14 20:24 ]

Landing er av interese

reply


[ publisert av Niall Johanson, 18.08.15 18:47 ]

I would like to register my interest in receiving a model of 'Lancing' - my great-grandfather's ship. This is the fastest merchant sailing ship ever, being the only ship in history to regularly log 22 knots. My great-grandfather was the Norwegian consul for Scotland and my family has been in the UK ever since

reply


ditt navn*

e-postadresse*

kommentarer*
You may use these HTML tags:<p> <u> <i> <b> <strong> <del> <code> <hr> <em> <ul> <li> <ol> <span> <div>

verifiseringskode*
 
informasjon angående kommentarer




EMNEORD



NYESTE ARTIKLER



NYESTE KOMMENTARER



KATEGORIER




ARKIV






admin*